вівторок, 7 лютого 2017 р.

Тренінгове заняття «Ми – проти насильства»

Мета:ознайомити учнів з актуальністю проблеми насильства у шкільному середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуаціях ризику; закріпити і поглиблювати знання дітей про права людини; формувати навички правомірної поведінки; виховувати толерантність у ставленні до людей. 
     Хід заняття

 Епіграф заняття:
 «Добро чиниш – себе прославляєш,
 зло чиниш – себе принижуєш!  
                                    (Цар Соломон) 
І. Ознайомлення з темою і метою тренінгового заняття.
ІІ. Прийняття правил роботи в групі
      Правила:
-         добровільність
-         щирість, відвертість
-         доброзичливість
-         активність
-         конфіденційність
-         взаємоповага
-         один говорить – всі слухають
-         говорити коротко, по черзі,
-         правило піднятої  руки
ІІІ. Вступне слово  (вірш)

Добрий день, ми раді бачити вас. Тема нашого сьогоднішнього заняття-тренінгу «Ми проти насильства», ця тема непроста і дуже актуальна. Розпочнемо наше заняття віршом Олени Більської:
Я маю право жити на землі.
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротися за неї, і за честь стоять.
Безкрайнії поля її любити,
І щовесни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, так безмежно чарівну.
І на лани із стиглим житом.
На золотаве сонце в небесах, що щедро Україну зігріває.
На соловейка спів в гаях,
І на любов батьків, безмежну і безкраю.

ІV. Вправа «Знайомство»
Завдання:
-         назвати своє ім’я;
-         продовжити речення «У людях я найбільше ціную..», «У людях я    
не сприймаю..»
V. Вправа «Асоціації»
Завдання:
   -   Назвати, які асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство».
     ( Наприклад, слово  «насильство» може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо).
VІ. Мозковий штурм «Види насильства»
Завдання:       назвати види насильства, та їх прояви.
Види насильства:
-         фізичне (спроба вбивства, побиття, катування, завдання фізичних пошкоджень, жбурляння різними предметами);
-         психологічне та емоційне (постійне стеження, погрози, залякування, шантаж, контроль життя та спілкування, ізоляція, заборона на спілкування);
-         сексуальне (зґвалтування і сексуальні домагання – інколи в присутності інших людей, сексуальні образи, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом);
-         економічне (фінансовий контроль і фінансові обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна, позбавлення можливості користуватися майном).
VІІ. Презентація
VІІІ.  «Прислів’я та приказки» (робота в групах)
Завдання:
- складіть прислів’я чи приказки;
- поясніть значення прислів’я чи приказки.
З ким поведешся, від того й наберешся.
Згода будує, а незгода руйнує.
Від сварки до бійки – один крок.
Як ми до людей, так люди до нас.
Правда і в огні не горить, і в воді не тоне.
ІХ.  Вправа „Види насильства”
Завдання :
-         по характеристиці насильства визначити який це вид насильства
1. Приниження особи, брудні лайки, образи - психологічне насильство;
2. Побиття - фізичне насильство;
3. Примус до сексуальних дій - сексуальне насильство;
4. Тілесні ушкодження - фізичне насильство;
5. Повне вилучення або обмеження коштів - економічне насильство;
6. Вигнання дитину з дому – економічне насильство;
7. Спроби задушення - фізичне насильство;
8. Обмеження свободи дій - психологічне насильство;
9. Використання зброї - фізичне насильство;
10. Жебракування - економічне насильство;
ХІ.  Практикум «Аналіз ситуацій».
(Мета: формувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насильства).
Кожній групі вручається пакет із завданнями.
Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.
Ситуація 1
Петрик, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.
Ситуація
2
Десятирічні Оля і Леся відпочивали на березі моря. До них підійшли незнайомі
хлопці і запропонували навчити їх плавати. Коли вони опинились у воді, незнайомці дозволили собі брутальну поведінку.
Ситуація
3
Після закінчення школи-інтернату Іван повернувся до рідного села. З’ясувалось, що у його будинку проживає співмешканка померлого батька. Вона прогнала його з рідної хати.
Ситуація
4
Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.
Ситуація
5
7- класниця Юля гуляла в парку із своєю собакою. Поруч на лавці незнайомі хлопці вживали алкоголь. Вони вперто пропонували Юлі до них приєднатися.
Висновок. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі. .
ХІІ.  Притча «Все залишає свій слід».
Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться». 

 ХІІІ. Підведення підсумків. Рефлексія.
Вправа «Серце класу».
Зараз ми з вами створимо «серце» вашого класу. Ось воно таке велике , гарне ! Давайте його зробимо добрим і щирим.
Для цього ми роздамо вам маленькі «сердечка» - ваші. Нехай кожен напише найкраще побажання для свого класу, однокласників і потім наклеїть його на «серце класу».
Завершується заняття оптимістичною дитячою піснею,  та читанням вірша:
Мій улюблений світ –
Без насильства.
Без жорстокості, болю, зла.
Тут народом складена пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста
І пісень не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка
А реально щасливе життя.
Бо звільнивши наш світ без насильства

Можна сміло іти в майбуття.


Немає коментарів:

Дописати коментар